Sunday, December 5, 2010

SAKSIKAN KLIP KORBAN AIDILADHA : Selami Perasaan & Kekuatan Ketaatan Nabi Ibrahim & Anaknya, Ismail.....

 
NOVEMBER 2010

Tahun ni saya beraya AIdiladha di Kuala Terengganu. Saya berkesempatan bersolah hari raya di Masjid Rusila. Memang sangat sayu apabila ratusan manusia bersama-sama melafazkan takbir hari raya. Tegak bulu roma. Tenang rasanya jiwa.
Walaupun tiap-tiap tahun, kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail diulang-ulang dalam kutbah hari raya, namun aura kisah tersebut masih berbekas dalam jiwa saya. Memang hebat kisah Nabi Ibrahim.

Bayangkan lah ujian dan kesabaran Nabi Ibrahim yang cukup hebat. Setiap masa berdoa dan bermunajat untuk memohon mendapatkan zuriat. Bila umur 86 tahun, Allah kabulkan permintaan Nabi Ibrahim dan anak itu dinamakan Ismail. Kisah ini mengingatkan saya dengan rakan sekerja saya. Dah hampir 20 tahun tak dapat anak, tiba-tiba dengan kuasa Allah, dapat anak perempuan. Saya dapat melihat riak wajahnya yang cukup gembira & penuh kesyukuran dan saya dapat lihat tingkahlakunya yang sanggup berkorban apa sahaja untuk anak yang tercinta. Begitu juga lah yang berlaku pada Nabi Ibrahim, baginda sangat-sangat gembira dan bersyukur di atas kurnian Allah yang tidak terhingga.

 Allah menguji lagi keimanan dan kepatuhan Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail.Kali ini lebih hebat ujiannya. Dah 3 malam, Nabi Ibrahim bermimpi menyembelih anaknya. Kita harus faham, mimpi seorang nabi bukan mainan tidur tapi itu adalah perintah daripada Allah.Dengan hati yang sangat-sangat berat, Nabi Ibrahim bertanyakan hal tersebut kepada Nabi Ismail. Ini lah jawapan anak Nabi Ibrahim yang cukup hebat "Hai bapakku kerjakanlah apa yang telah diperintahkan kepadamu; insyallah kamu akan mendapati aku termasuk dalam golongan orang-orang yang sabar. (Al-Saffat 102). Ini lah ujian yang sangat berat yang tak mampu ditanggung oleh manusia biasa. Pasti terdetik dalam hati kita, terlalu kerdil diri kita semua, banyak perintah Allah yang kita gagal lakukan dengan sempurna. Semoga Allah mengampuni  dan memberi rahmat kepada kita semua.

Bagi manusia normal yang masih ada keimanan dalam hatinya, sanggup kah kita menyembelih anak sendiri yang sangat disayangi. Pastinya 'TIDAK'. Akhirnya Allah s.w.t menggantikan tempat Nabi Ismail dengan memerintah Nabi Ibrahim menyembelih seekor kibas. Surah al-Saffat ayat 107 yang bermaksud: Dan kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar (kibas). Bertangisan lah kedua beranak tersebut yang sangat patuh pada perintah Allah.

Gambar di atas :Ini lah salah satu kelazatan hari raya aidil adha. Selesai solah, semua orang tak kira bangsa, negeri dan budaya akan bersalaman,berpelukan, dan mengukir senyuman  tanda ukhuwah sesama islam.


 










 Gambar di atas : Jangan la kata Zalim ye. Ini adalah syariat Allah. Perintah korban dengan penyembelihan Islam yang penuh hikmah.

Kelebihan ibadat korban dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dan Al-Hakim yang bermaksud: Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah dari menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada Hari Kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih.




No comments:

Post a Comment