Wednesday, January 19, 2011

HORMAT IBU-BAPA : Berilah Khidmat Selagi Mereka Masih Hidup...

Adakah terlalu sukar untuk menyayangi dan menghormati ibu-bapa kita berbanding kesukaran ibu-bapa kita yang telah menjaga sejak kecil.Bagi mereka yang punya ibu-bapa yang masih hidup, ini lah masanya untuk menunjukkan kasih sayang dan memberi khidmat sebaik mungkin.Jangan bila mereka diambil nyawa oleh Allah, masa tu baru lah menunjukkan kekesalan demi kekesalan.

Sabda Rasulullah s.a.w : BARANGSIAPA KETIKA PAGINYA MENDAPAT KEREDHAAN IBU-BAPA, NESCAYA DIBUKAKAN BAGINYA SEMUA PINTU SYURGA. SEBALIKNYA JIKA KETIKA PAGI LAGI SUDAH MENYAKITI HATI IBU-BAPA, NESCAYA AKAN DIMASUKAN KE DALAM NERAKA.

Hebat..hebat darjat ibu-bapa disisi Allah. Oleh itu hormati lah dan taati lah mereka. Jangan sama sekali menjadikan ibu-bapa tempat untuk dicaci, dimaki, dihamun, diherdik dan disakiti hatinya.Jangan...jangan...Ini dianggap satu DERHAKA. Ini dianggap satu DOSA BESAR. Walaupun kita kuat beribadat sekalipun tapi jika derhaka pada ibu-bapa bukan setakat tak boleh masuk Syurga, cium bau syurga pun tak boleh.


Ingatlah...jika ibu-bapa redho dan suka pada kita nescaya Allah juga turut meredhai kita. Sebaliknya jika mereka marah dan berkecil hati kepada kita maka Allah turut memurkai kita.Cuba ingat balik kisah sahabat nabi iaitu Al-Qamah. Beliau ini memang sangat kuat beribadah. Apabila hampir meninggal, Al-Qamah sukar untuk mengucap syahadah.Apabila nabi mengugut untuk membakar Al-Qamah jika ibunya tidak memberi keampunan kepada anaknya, baru lah ibunya tak sampai hati dan bersedia mengampunkan anaknya.Akhirnya Al-Qamah berjaya mengucap kalimah syahadah.Apabila ditanya kenapa ibunya tidak mahu mengampunkan anaknya pada peringkat awal. Ini jawapan ibunya " Sebenarnya anaknya adalah seorang yang baik dan tidak pernah mencacatkan hatinya.Kalau ada pun kesalahan kecil. Al-Qamah sebelum berkahwin kerap memberi ibunya wang. Tetapi apabila Al-Qamah sudah berkahwin, jarang-jarang sekali memberi bantuan wang. kalau ada pun, tidak seperti sebelum berkahwin.
Ibu-Bapa adalah hadiah daripada Allah yang sangat berharga

Selagi ibu-bapa bernyawa..berusaha lah memberi khidmat terbaik

Sabda Rasulullah s.a.w : KHABARKAN BERITA GEMBIRA INI KEPADA MEREKA YANG BERBUAT BAIK KEPADA IBU-BAPA. BUATLAH APA SAJA, BAHAWASANYA ALLAH MENGAMPUNI MEREKA. DAN KHABARKAN BERITA BURUK KEPADA MEREKA YANG MENDERHAKAI IBU-BAPA, BUATLAH SEBERAPA BANYAK IBADAT YANG DISUKAI, BAHAWASANYA ALLAH TIDAK AKAN MEMBERIKAN KEAMPUNAN SEDIKITPUN KEPADANYA.

Doakan lah ibu-bapa kita setiap kali solah dan jangan lupa minta doa daripada ibu-bapa kita. Insyaallah kita diberi rahmat dan keberkatan hidup.

 


No comments:

Post a Comment